Mar 11, 2015

Leather import - leer importeren. A quest for the best.


(Nederlandse tekst onderaan)
Since I bought the full stock (!) of my supplier last year, I was on the lookout for vegetable tanned buffalo calf leather. This is the leather which I have been working with since 2011. I love it. And yes, I dare saying you love it! The warm cognac brown colour and the soft finish make it perfect for detailing and carving. It was a long search but the story got better and better even though we took the long route. Via India actually. Many companies have sent their samples, only one was good enough. the sample was not some scratch from an existing collection. No even the sample was made for me. A small family run tannery has made exactly what I wanted. It is softer and the texture is more even, with less irregularities to the skin.

The process of inquiries, sending, receiving and reviewing samples, took over 4 months. The exiting news is that my order of buffalo leather is underway to the Netherlands as of today! I am importing my custom tanned leather into Holland this week, if DHL is delivering according to promiss. Looking forward to showing you the first new items with this very special material!



 
Sinds ik de volledige voorraad leer had gekocht bij mijn leverancier ben ik op zoek naar nieuw leer. Dat bleek niet makkelijk. In Nederland word bijna geen leer meer gelooid en je kan eigenlijk alleen partijen kopen. Dus op is op. Om door te gaan met mijn collecties wilde ik veel en ik wilde speciaal. (That's me :) Namelijk plantaardig gelooid leer van buffel kalf. Echt waar.
Het leer wat ik tot nu gebruikte kwam uit India, dus ben ik daar gaan "zoeken".
Een leuk en langdurig proces van samples heen en weer sturen en beoordelen was de afgelopen maanden "talk of the day". Vele telefoontjes, emails en appjes uit India en Pakistan later ben ik uiteindelijk in contact gekomen met een kleine looierij in India. Zelfs hun sample was al speciaal voor mij gemaakt, (met foto's van het proces erbij!) dus geen restje van een bestaande collectie oid. Met respect voor de volharding van de eigenaar, hij was overtuigd van zijn kunnen maar ik was de +91 telefoontjes inmiddels al zat.. hij had gelijk.

Vandaag is het dan zover. Mijn zending leer is onderweg naar Nederland. En wel uit India. Een klein familie bedrijf heeft speciaal voor mij plantaardig gelooid buffel leer gemaakt. De huiden worden buiten, in de zon gekleurd. Het is een product, materiaal om trots op te zijn en het past dan ook geweldig goed bij mijn producten en bedrijf. Het leer zelf is soepel en stevig in warm cognac bruin en is perfect te stempelen, zie hieronder.

Ik kijk er naar uit om met dit mooie natuurlijke product te gaan werken, reken maar dat er binnenkort nieuwe hoezen en tassen zijn!

No comments:

Post a Comment